Schoon water

Schoon water is hier doodnormaal. Zonder daar verder bij na te denken neem je een warme douche, trek je de wc door en was je de handen. Of je neemt een vers getapt glaasje water direct uit de kraan. Allemaal met veilig schoon drinkwater. Maar voor vele landen is dit helaas een droomsituatie. Waardoor momenteel wereldwijd 80% van de ziektes te wijten is aan het gebrek aan zuiver water, goed sanitair en hygiëne. Schoon drinkwater is vitaal voor de mens om te overleven.

In Togo is schoon water schaars. De helft van de bevolking in de steden, en tweederde op het platteland, heeft geen toegang tot veilig drinkwater. Vaak wordt er water uit rivieren of meren gedronken. Maar dit oppervlaktewater is vaak van slechte kwaliteit omdat er kleding in wordt gewassen en mens en dier hun behoeftes erin doen. Ook zijn er te weinig sanitaire voorzieningen. Gebrek aan sanitair en veilig water leidt tot ernstige (dodelijke) ziektes zoals cholera, tyfus en dysenterie.

In vele dorpen is een waterput niet in de buurt, waardoor vooral vrouwen en jonge kinderen dagelijks uren moeten lopen om aan (hopelijk) veilig water te komen. Naast dat het zwaar werk is, zou het natuurlijk veel beter zijn als deze kinderen hun tijd voor school zouden gebruiken. En de vrouwen zouden door andere activiteiten te doen iets kunnen verdienen. Schoon water is uiteraard in de basis ter voorkoming van ziektes, maar draagt dus ook bij aan een oplossing voor meerdere problemen.

Stichting Hola investeert in schoon drinkwater door te voorzien in waterputten met touwpompen en het aanleggen van goede sanitaire voorzieningen zoals toiletten en wasbakken.