Touwpomp biedt veiligheid

In Togo worden vaak waterputten gebruikt. Het water wordt met een emmer aan een touw uit de put gehaald en is voor de huishouding, het vee en de gewassen op het land. Soms maken wel honderden mensen gebruik van dezelfde waterput. Doordat de waterput open is, gebeurd het regelmatig dat het water besmet raakt door bladeren, vuil of vieze handen. Hierdoor kunnen er weer ziektes zoals cholera ontstaan. Ook is een open waterput gevaarlijk voor kleine kinderen omdat zij erin kunnen vallen en verdrinken.

Het is echter mogelijk om de put permanent af te sluiten met een betonnen deksel in combinatie met een touwpomp. Dit is een simpele maar betrouwbare waterpomp die met de hand bediend wordt. Door aan een wiel te draaien wordt het water vanuit de bodem via ‘pistons’ omhoog gestuwd en stroomt het de emmer in. Het kost véél minder inspanning dan het hijsen met emmers. De aanschaf van een touwpomp is relatief laag en er is nauwelijks onderhoud nodig. De pomp is verder milieuvriendelijk want er komt geen brandstof of elektriciteit aan te pas.

De touwpomp biedt veiligheid (voorkoming van ziektes en verdrinking) en is een duurzame oplossing. Daarom plaatst stichting Hola touwpompen op bestaande en nieuwe waterputten in Togo. Deze touwpompen worden door lokale mensen in een werkplaats gemaakt met voornamelijk materialen die ter plaatse worden aangekocht. Deze werkplaats levert niet alleen arbeidsplaatsen op, maar biedt ook kennisoverdracht en opleiding aan.