Zonne-energie

Rond zes uur ’s avonds is het altijd aardedonker in de Afrikaanse landen die vlakbij de evenaar liggen, zoals Togo. Bij gebrek aan elektriciteit worden olielampen dan voornamelijk als verlichting gebruikt. Maar olie als brandstof is duur én slecht voor de gezondheid en de omgeving. Tevens geeft het flakkerende licht zo weinig lichtopbrengst waardoor het lezen ’s avonds moeilijk is. Stichting Hola richt zich op duurzame alternatieven (met zonne-energie) om mens en milieu te sparen.

Zonnestralen zijn gratis! Waarom daarvan niet profiteren? Daarom is een van onze doelen om in dorpen waar geen elektriciteit aanwezig is, zonnepanelen te plaatsen en op een centraal punt stroom aan te bieden. Wij willen hiermee de bevolking ook bewust maken van de voordelen van zonne-energie als duurzame energiebron. De zonnepanelen, lampen e.d. worden ter plaatse geassembleerd waardoor werkgelegenheid en kennisoverdracht gestimuleerd wordt.

Zonne-energie kan o.a. gebruikt worden voor verlichting en vervangt hiermee olielampjes. Deze lampen stoten naast het slechte licht ook schadelijke stoffen uit en zijn zeer brandgevaarlijk. Met verlichting op zonne-energie kunnen bijvoorbeeld kinderen op een veilige manier ’s avonds hun huiswerk doen. Ook kan zonne-energie uitstekend gebruikt worden voor het opladen van mobiele telefoons. Hiervoor zijn mensen niet meer afhankelijk van vergelegen plaatsen waar elektriciteit aanwezig is.

Zonnekiosk voor Akpakpakpé (2014)
‘Verlichting’ voor Togo (2011)