Reparatie van waterpomp in Akamé

Akamé is een van de vele dorpjes gelegen in de provincie Haho. Het ligt 5 km ten noorden van de stad Notsé en 105 km van Lomé. Er wonen ongeveer 800 inwoners en als bij zoveel dorpsbewoners bestaat hun levensonderhoud voornamelijk uit het bedrijven van landbouw. Op het land vindt je onder meer maïs, maniok, soja, rijst en yam. In het dorp is verder een basisschool en een wekelijks markt aanwezig.

In het dorp is een waterpomp aanwezig die met behulp van de voet wordt bediend. In het jaar 2010 is deze waterpomp kapot gegaan. En geld om deze pompen te herstellen was niet voorhanden omdat daarvoor nooit reserveringen zijn gedaan. In 2011 heeft Stichting Hola de waterpomp laten repareren en een voorstel gedaan om een reservering op te bouwen voor toekomstige onderhoudskosten.

In 2012 heeft Stichting Hola een bezoek gebracht aan Akamé en de goed werkende waterpomp bekeken. Goed nieuws is dat er ondertussen een commissie is aangesteld die ervoor zorgt dat er door de bewoners contributie wordt betaald voor het gebruik van de waterpomp. Hierdoor is voor hen voortaan mogelijk om onderhoud en toekomstige reparaties zelf uit te kunnen voeren.