Waterput voor Logowomé

Logowomé is een dorpje dat 85 km ten westen ligt van de hoofdstad Lomé. Het is een van de dorpen van de prefectuur Afagnan en ligt circa 3,5 km van de plaats Afagnan, aan het grensgebied van Benin. Het dorp ligt in een moeilijk bereikbaar gebied en er gaat uitsluitend één kleine weg naar toe. Het heeft een schooltje en een kleine medische post voor eenvoudige medische behandelingen. Verder is er geen elektriciteit en stromend leidingwater aanwezig.

Men is aangewezen voor schoon drinkwater van de enige aanwezige waterput. Echter, enige tijd geleden is deze waterput onbruikbaar geworden. Het drinkwater werd toen op flinke loopafstand uit een rivier uit de omgeving gehaald. Maar de kwaliteit van dit water is helaas niet betrouwbaar en er ontstonden diverse ziektes. Het was daarom noodzakelijk voor de gemeenschap dat er een nieuwe waterput zou komen om ziektes te voorkomen. Maar door gebrek aan voldoende financiële middelen was een nieuwe put op korte termijn niet haalbaar.

Stichting Hola heeft in samenwerking met een Togolese welzijnsorganisatie ervoor gezorgd dat er in de periode van september tot en met oktober 2010 een nieuwe waterput is aangelegd. De diepte van de put is 20 meter geworden en is geheel met de hand uitgegraven. En de constructie van de nieuwe put is dusdanig gemaakt, dat het probleem van de oude waterput zich niet meer kan herhalen.

De inwoners uit Logowomé zijn Nederland enorm dankbaar dat zij weer zuiver water ter beschikking hebben. De totale kosten voor dit project bedragen € 1.125,-.