Onderwijs

Hoewel onderwijs één van de belangrijkste voorwaarde is voor de verdere ontwikkeling van een samenleving, en noodzakelijk is om je verder te kunnen ontplooien, is het naar school gaan voor de één een vanzelfsprekendheid en voor de ander helaas een onhaalbare wens. Vooral voor kinderen uit de allerarmste streken, of voor diegenen die zonder ouder(s) zijn geraakt, is scholing meestal financieel onhaalbaar. Met name op het platteland komt analfabetisme nog veel voor.

Alfabetisering

Analfabetisme is in Togo geen uitzondering. Van de totale bevolkingsgroep die ouder dan 15 jaar is, kan 25% van de mannen en 53% van de vrouwen niet lezen en schrijven (bron: CIA World Fact Book, 2011). Met name op het platteland is deze groep aanzienlijk hoger ten opzichte van de inwoners van de hoofdstad Lomé. Stichting Hola richt zich op alfabetisering, oftewel basiseducatie voor volwassenen zodat zij de officiële voertaal (Frans) voldoende beheersen om in een geletterde samenleving te kunnen functioneren.

Schoon water

Schoon water is hier doodnormaal. Zonder daar verder bij na te denken neem je een warme douche, trek je de wc door en was je de handen. Of je neemt een vers getapt glaasje water direct uit de kraan. Allemaal met veilig schoon drinkwater. Maar voor vele landen is dit helaas een droomsituatie. Waardoor momenteel wereldwijd 80% van de ziektes te wijten is aan het gebrek aan zuiver water, goed sanitair en hygiëne. Schoon drinkwater is vitaal voor de mens om te overleven.

Maïsmolen

In Togo is de plattelandsbevolking voornamelijk werkzaam in de agrarische landbouw. Zij verbouwen o.a. maïs, maniok, cassave, rijst, soja en yam. Het voornaamste basisvoedsel is van maïs bereid en wordt op verschillende manieren gegeten. De meest gebruikte is puree. Het maïs wordt eerst gemalen tot meel (moulu) en dan gemixt met water tot een deegachtige puree (akumé) ontstaat. Het wordt gegeten met een (groente)saus, eventueel met vlees of gestoofde vis.

Zonne-energie

Rond zes uur ’s avonds is het altijd aardedonker in de Afrikaanse landen die vlakbij de evenaar liggen, zoals Togo. Bij gebrek aan elektriciteit worden olielampen dan voornamelijk als verlichting gebruikt. Maar olie als brandstof is duur én slecht voor de gezondheid en de omgeving. Tevens geeft het flakkerende licht zo weinig lichtopbrengst waardoor het lezen ’s avonds moeilijk is. Stichting Hola richt zich op duurzame alternatieven (met zonne-energie) om mens en milieu te sparen.

Diverse projecten

Naast alle bovengenoemde projecten lopen wij af en toe tegen situaties aan die dringend hulp nodig hebben. Stichting Hola wil dan naar mogelijkheden een helpende hand toesteken. Daarnaast willen wij graag sport mogelijk en veilig maken door het in Nederland inzamelen van sportattributen en deze naar Togo te versturen. Verder zijn er activiteiten gericht om de motoriek en creativiteit van kinderen te stimuleren. Bijvoorbeeld door knutselactiviteiten op scholen te organiseren.