Zonnekiosk voor Akpakpakpé

Eindelijk is het dan zover. In maart 2014 is onze eerste zonnekiosk geopend! Op het gebouw ligt een zonnepaneel. En met de opgewekte zonne-energie worden (vooralsnog) 50 families van licht voorzien. Ieder ontvangt een kalebaslamp met een duurzame LED-lamp die circa 12 uur goed licht geeft. Wanneer de lamp leeg is kan deze weer tegen een kleine betaling worden opgeladen. Deze lamp is een goedkoper alternatief dan de milieubelastende en gevaarlijke olielampen, die ook nog eens weinig licht geven.

De kiosk wordt gerund door een lokale ondernemer die de inkomsten gebruikt voor de instandhouding van de zonnekiosk, de vervanging van de componenten en op termijn voor een uitbreiding van zonnepanelen. Naast lampen kunnen er ook mobiele telefoons worden opgeladen. De zonnekiosk kan zelfstanding opereren en er is geen schadelijke uitstoot voor mens en milieu meer. En de mensen hebben nu beter licht. Wij hopen nog meer zonnekiosken in Togo te kunnen plaatsen, want aan zon is in Togo geen gebrek!