‘Verlichting’ voor Togo

Omdat het huishouden in Togo zwaar en veel werk is, doen de meeste kinderen, en met name meisjes, na school eerst huishoudelijke taken, waardoor zij pas tijd hebben voor hun huiswerk als het buiten al donker begint te worden. Dit betekent dat het niet meer mogelijk is om zonder olielampjes te studeren. Maar helaas is het gebruik van deze provisorische lamp niet zonder gevaar en hebben al vele kinderen afschuwelijke brandwonden opgelopen of is er brand ontstaan.

Om het voor een groep kinderen mogelijk te maken om ’s avonds hun huiswerk te maken, is er in 2011 een partij van 150 lampen op zonne-energie ter beschikking gesteld. En met dit duurzame project is er voor deze groep met een kleine lamp een gróót verschil gemaakt in hun dagelijkse leven! Groot is dan ook de vreugde en dankbaarheid wanneer de lampen worden uitgedeeld. Een jaar later blijkt dat de hele familie meeprofiteert van het licht en dat er geen olie meer gekocht wordt.
Het doel van dit project is om:
– kinderen en ouderen ’s avonds te kunnen laten studeren
– gebruik te maken van duurzame (gratis) zonne-energie
– bij te dragen aan de gezondheid en veiligheid van de mens
– bij te dragen aan een beter milieu
– bevolking bewust te maken van voordelen van zonne-energie

Het gebruik van de lamp is heel simpel. Indien de accu met zonnepaneel negen tot twaalf uur in de zon heeft gelegen, geeft de lamp vier uur lang voldoende licht. Daarna wordt de lichtkwaliteit minder. Deze lampen zijn steviger dan normaal en zijn bestand tegen hitte, stof en andere hardvochtige milieuomstandigheden. De oplaadbare batterijen zijn eventueel vervangbaar en gaan minimaal 2 jaar mee. De led-lamp heeft ongeveer 250.000 branduren.