Maïsmolen voor Aflao Komé

Het dorp Aflao Komé ligt ten zuidoosten van de hoofdstad Lomé aan de kuststreek en is een typisch vissersdorpje. Het dorp bestaat uit ongeveer 300 dorpelingen waarvan de meeste jongens en mannen vissers zijn. Velen zijn analfabeet en veel kinderen gaan niet naar school. In november 2013 is hier door Stichting Hola een maïsmolen geplaatst.

Er zijn hier geen voedingsproblemen en de mensen zijn niet urenlang bezig om hun maïs in een ander gebied te laten malen (zoals op het platteland). Er is hier meer een sterke behoefte aan scholing voor kinderen, hulp aan analfabeten en omscholingsmogelijkheden tot een ander beroep. Ook is er weinig geld om de gezondheidsproblemen van de dorpelingen aan te pakken.

Het dorp wil de problemen graag aanpakken. En met de inkomsten van de molen hebben zij de kans gekregen om hier iets aan te doen. Diegene die de molen gaat bedienen, vertelde dat hij zo blij was dat de maïsmolen er is gekomen, dat hij niet wist hoe hij zijn vreugde en dankbaarheid kon tonen. Met de komst van de molen is er in Aflao Komé een deur naar een betere toekomst ontstaan.